Agenda & tickets

Esmée Begemann 

“I am trying to look at those stories and feelings that were stored away in our houses, under our beds, in the corners of our cultures. And I want them to be as visible as weather. I want them to be climates.” – Ocean Vuong 

Esmée Begemann (1996) is een theaterregisseur en performer. Ze is afgestudeerd van de Regie opleiding aan het RITCS in Brussel en in Zweden van het programma YIP Sociaal Ondernemerschap. Momenteel woont en werkt ze in Den Haag waar ze haar artistieke werk combineert met community projecten.  

In haar werk probeert ze bij te dragen aan een meer inclusieve samenleving waar er oog is voor alle verhalen en waar we worden uitgenodigd kritisch na te denken over welke rol we spelen binnen de culturen/identiteiten waartoe we behoren. Hierin probeert ze altijd de complexiteit te laten bestaan en mensen daarin uit te nodigen. Ze wil actief bijdragen, ook buiten de theaterzaal, aan het debat over dekolonisatie. Voor Esmée is het theater een plek om (machts)structuren te onderzoeken, bevragen en bloot te leggen en ze wil tegelijk ook kritisch kijken naar de structuur van het theater(veld) zelf.  

Keti Koti Kumpulan (2024)

Esmée Begemann cureerde in 2024, net als het jaar ervoor, een programma met dans, muziek, een keynote en eten in Korzo rondom Keti Koti. Vertrekkend vanuit haar Indische achtergrond ging haar onderzoek in op de vraag wat Keti Koti kan betekenen binnen de Indische/Molukse/Indonesische gemeenschap. Hiermee wilde ze dieper ingaan op de rol die solidariteit kan spelen tussen de verschillende gemeenschappen.

In het programma probeerde Esmée een gesprek tussen de oost en de west te openen door gemeenschappen vanuit Indische/Molukse/Indonesische achtergrond samen te brengen met mensen met Surinaamse/Caribische achtergrond.
Over het programma
Cheroney Pelupessy (danser en choreograaf) opende de middag met haar dansduet Nasib Katong Dua samen met Jefta Tanate (dans).
Reza Kartosen-Wong (schrijver, media-en cultuurwetenschapper, docent aan de UvA) heeft een gesprek tussen verschillende sprekers geopend met een keynote waarin hij reflecteert op de overeenkomsten tussen de verschillende slavernijgeschiedenissen en de vraag van solidariteit.
 
Jose Tojo (theatermaker en oprichter Kula Skoro) trad op met percussie en dans en sprak over zijn achtergrond in de marron cultuur. 
Tussen de performances heeft Carina Fernandes het gesprek met de makers en publiek gemodereerd.
Naast het hoofdprogramma was er een context programma ook door Esmée ontworpen waarin je werd uitgenodigd de kruispunten te verkennen in jouw eigen identiteit. Wat kunnen we van onszelf en elkaar leren als we daar meer bewust van zijn? Hoe bewegen we ons door de wereld, tussen privileges en marginaliteit?

The Money Game JR

ITA (2023 maart / april)

The Money Game jr. is een onderzoek naar ons ontspoorde financiële systeem met en door een generatie die er middenin opgroeit. 

Alles heeft een waarde. Geld is macht. In 2023 heeft invloed een prijs en runnen de bazen van Insta, Apple en Amazon de wereld. Money makes the World go Round, maar alleen voor de allerrijksten. Wat moet de rest met een financieel systeem waar geen uitweg voor lijkt te zijn? En staat er een prijs op het verkloten van de wereld? 

De kermis is weer in de stad. Na school of werk slenteren groepjes jongeren langs de kraampjes en attracties op zoek naar een beetje ontspanning en vermaak. Terwijl twee van hen wachten tot de muntjesschuif machine vrij komt besluiten ze een weddenschap aan te gaan over de uitkomst van het spel dat nu gespeeld wordt. Anderen volgen hun voorbeeld. De inzet wordt steeds hoger. De weddenschappen steeds complexer. Heeft er iemand nog overzicht? Het lijkt maar een spelletje maar wat als je verliest? 

Credits  

Regie + tekst Esmée Begemann 

choreografie Ro, Rox, Roxy, Roxana Verwey 

dramaturgie Goya van den Berg (stage) 

vormgeving & concept Renée Faveere 

lichtontwerp Sam de Zeeuw 

geluidsontwerp Abdel Baaddi 

regie assistent Kate Hoffman (stage) 

choreografie assistent Jay Lattig (stage) 

assistent tekst Zamity Mitelembe (stage) 

assistent kostuums Sophie Huizinga (stage) 

productieleider Kiki Meijerhoven 

assistent productie Muus Veldkamp (stage), Sophie Reinink (stage) 

1e inspiciënt Arist Richartz, Bart Coenen 

geluid Pieter Roodbeen 

licht Xenia Filimonova 

hoofd ITA-Academy Muriël Besemer 

projectleider Wilma Smilde 

fotograaf Menno de Vries 

publiciteit Iris Istha 

cast Bing Lammerts van Bueren, Catelyne Nguyen, Cloudia Buttner,  Emin Yalçin, Famke Bronger, Hanna van Maanen, Inti Tabares Medina-Hogendijk, Isabelle Bouweir, Janna Heijne, Jesse Molenaar, Lizz Veen, Mara Marsman, Nash Peetoom, Oskar Transue, Pier Bonnema,  Roos Posthumus, Samia Hay, Sam Boekaar, Selin Ertekin, Shenna Heijmans, Sophie Meijboom, Tessel Muntz, Wouter Haaksema

Remains of Violence
Jakop Ahlbom Company
(2021 – 2023)  

Remains of Violence (2023)  

Esmée maakt haar nieuwe voorstelling Remains of Violence binnen Studio Jakop Ahlbom, over de intergenerationele overdracht van trauma. Ze wil de belevingswereld weergeven van een vrouw die omgaat met intergenerationeel trauma. Wat blijft er achter van de geschiedenis die zich heeft afgespeeld in de huizen waarin we opgroeiden?  

Geïnspireerd door verschillende Aziatische filmmakers en schrijvers (Satoshi Kon, Kore-eda, Ocean Vuong) en haar eigen beleving van het Indisch zijn wil ze een universum creëren waarin verleden, heden, toekomst, fantasie en droomwereld constant door elkaar lopen. 

Klik hier voor de link naar Korzo.

 

 

Remains of Violence (2021)  

danger is a constant 

softness is a privilege some have not been granted 

pride is not the opposite of shame  

but its source  

hurt people hurt people  

Remains of Violence is a physical research around the question what happens in the internal world of a human in the aftermath of violence. Borg&Begemann invite us into a house. They invite us to look and keep on looking without turning away. 

 

Wachtwoord voor de onderstaande Vimeo video: rov2021

Vrij Theater (2023)

Bij Vrij Theater in Den Haag heeft Esmée een buurt project geregisseerd met mensen uit Den Haag. Dit vertrok vanuit teksten die waren geschreven vanuit een vorige cursus voor amateurs. Esmée is hiervoor benaderd om twee stukken te regisseren en met die teksten als basis zijn er twee korte regies ontstaan.

Instructions on how to die at a family party (2022)

Een interactieve theatervoorstelling over hoe verzwegen verhalen binnen een Indische familie door kunnen sijpelen in het heden. Een familie viert de verjaardag van hun vader. Alleen de vader is er nog niet. Dus ze wachten. Een voorstelling in één ruimte, over één familie, met 4 vertellers, een zwembad, wat ballonnen en elke avond een andere gast acteur die de voorstelling nog nooit heeft gezien of gelezen.

 

Credits

Regie Esmée Begemann

Productie Maud Bruggeman

Techniek Megan Rietvelt

Video Advies Mischa Penders

Met Lucas van der Vegt, Berthe Kilozo, Rosa Kreulen, Valentina Tóth

Deze productie wordt ondersteund door Amarte Fonds, Fringe Amsterdam

Onderstaande foto’s door Jorah Sarah en Sarah Dona

Contact