Toch blijft de vraag ‘waar gaat het precies over’ lastig. Voor mij gaat het namelijk ook over wat het voor jou betekent als toeschouwer. Theater is voor mij altijd een dialoog met het publiek. Ik heb een duidelijk idee van waarom ik dingen doe, maar ik hoef niet alles uit te leggen. Ik vind het interessant om ruimte open te laten zodat de toeschouwer zelf kan interpreteren.”
Jouw eerdere werk was vaak zonder tekst. Waarom koos je ervoor om nu wel met tekst te werken?
“Ik wil mezelf blijven uitdagen. Daarom wilde ik tekst toevoegen als extra element. Het voelt alsof ik een nieuwe kleur aan mijn palet toevoeg: als ik altijd met dezelfde drie basiskleuren schilder, is het leuk om er één bij te mengen.”
En wat voegt tekst toe aan deze voorstelling?
“Voor deze voorstelling biedt de tekst een kader waardoor het publiek gerichter naar de situatie kan kijken en deze beter kan begrijpen. Het helpt om in de abstractie betekenis te zien, maar op een intuïtieve manier. Door woorden toe te voegen krijgt het publiek meer informatie en daarmee een duidelijkere richting. Dat voedt de emotie en kan ervoor zorgen dat mensen anders naar een handeling kijken.
Stel dat iemand door rood rijdt. Dan denk je misschien: wat een klootzak. Maar als je weet dat hij onderweg is naar het ziekenhuis met een ziek kind achterin, kijk je er heel anders naar. Dat kan tekst doen: informatie geven die ik fysiek niet altijd kan uitdrukken, maar die wel bepaalt hoe je naar een situatie kijkt. In deze voorstelling is het publiek soms beter geïnformeerd dan de personages zelf. Dat werkt goed in mysteries en drama: je ziet mensen elkaar ontmoeten, terwijl jij als toeschouwer al weet wat er op de achtergrond speelt. Juist dat spanningsveld kan tekst oproepen.”
De tekst is geschreven door Marijke Schermer, waarom heb je gekozen om met haar samen te werken?
“Ik vind haar werk erg interessant; ze schrijft veel boeken en toneelstukken, vaak over relaties, wat perfect past bij deze voorstelling.Ook heb ik eerder met haar samengewerkt aan De Architect in 2008, en dat ging toen heel goed. Toen ik besloot weer met tekst aan de slag te gaan, wilde ik graag opnieuw met haar samenwerken.”
Hoe onderscheidt deze voorstelling zich verder van je eerdere werk?
“Het stuk is intiemer, bijna een kamerspel. Veel mensen verwachten magie of goocheltrucs, maar voor mij is magie veel meer dan dat. In deze voorstelling spelen dansante elementen en duetten een grotere rol. Daarmee leunt het misschien weer meer aan bij mijn beginjaren, maar dan met de ervaring van nu.”
Wat hoop je te vertellen met deze voorstelling?
“Vooral wil ik dat mensen een ervaring meemaken waardoor ze emotioneel geraakt worden en anders naar de wereld en het leven gaan kijken. We kijken namelijk vaak vanuit één perspectief. In deze voorstelling probeer ik vier perspectieven te laten zien, zodat de complexiteit duidelijk wordt. Zo hoop ik dat het publiek zijn blik opent: er zit altijd meer achter dan wat je op het eerste gezicht ziet. We beoordelen situaties vaak te snel en generaliserend. Ik zeg niet dat we alles moeten accepteren, maar we kunnen alleen dingen veranderen als we begrip voor elkaar krijgen en voor de manier waarop een situatie in elkaar steekt.”