Jakop maakt 25 jaar theater
In 2000 maakte Jakop Ahlbom zijn eerste voorstelling: Stella Maris. Vanaf dat moment volgde de ene voorstelling de andere op en werkte Jakop gestaag aan zijn eigen oeuvre, die zich kenmerkt door een fysieke, beeldende en surreële stijl.
Inmiddels is het 2025 en maakt Jakop maar liefst 25 jaar theater! Hier nemen we jullie in mee.
We brengen in dit jubileumjaar een ode aan zijn oude en nieuwe werk, aan zijn inspiratiebronnen, aan de terugkerende thema’s in zijn werk en aan zijn eigenzinnige talent. We praten met de mensen die met hem werken en werkten, tonen fragmenten uit zijn voorstellingen en geven zo op 25 momenten een blik achter de schermen.
Op deze pagina zal alles te zien en te lezen zijn. Het wordt een verzamelplek voor alle interviews, portretten, verhalen en nog veel meer.
Bodine over Le Bal: van dansen tot vechten
In het kader van het 25-jarig jubileum van Jakop Ahlboms theaterwerk, interviewen we Bodine Sutorius. Terwijl ze in het derde jaar van de Mime Opleiding zat deed ze auditie voor 'Le Bal’ (2019), en kreeg de rol. Deze keuze heeft geleid tot een succesvolle samenwerking, want inmiddels bereidt ze zich voor op haar derde project met Jakop. Bodine spreekt over haar ervaring in deze voor haar eerste grote productie. Ze vertelt over Jakops werkwijze en hoe hun samenwerking zich voortzette in Knock-Out (2021). Ontdek haar sprankelende inzichten over dansen, spelen en vechtersenergie.
A perfect match: Knock-Out (2021)
Deze keer spreken we met Marco Gerris, artistiek leider van ISH Dance Collective. Samen met Jakop Ahlbom maakte hij de voorstelling Knock-Out (2021) —een explosieve mix van dans, theater en vechtkunst. Marco vertelt hoe de samenwerking tot stand kwam, wat hen artistiek met elkaar verbindt, en wat Knock-Out voor hem zo bijzonder maakte.
Terug naar het begin: Stella Maris (2000)
In dit eerste interview spreken we Silke Hundertmark over het begin: de voorstelling Stella Maris (2000). Aan de hand van prachtige foto’s van Ben van Duin staat Silke stil bij herinneringen aan de tijd dat er nog maar drie mensen in het publiek zaten, de betekenis van een verzoeningsduet en het gebruik van een proloog.
De doorbraak: Vielfalt (2006)
In 2006 maakte Jakop de voorstelling Vielfalt. Waar zijn eerdere voorstellingen altijd in kleine zalen speelden voor een beperkt publiek, zorgde Vielfalt voor een doorbraak. De voorstelling werd geselecteerd voor het Theaterfestival, en zo leerde een groter publiek Jakops werk kennen. Het was ook de eerste keer dat Reinier Schimmel met Jakop samenwerkte. Wat maakte deze voorstelling een succes? En hoe kijkt Reinier hier nu op terug?